دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال

دماسنج و رطوبت سنج دیجیتالی

معمولاً وقتی اسم دماسنج می‌آید اکثر افراد به یاد دماسنج‌هایی که برای اندازه‌گیری دمای بدن و میزان تب افراد استفاده می‌شود، می‌افتند؛ گرچه دماسنج‌های پزشکی بسیار پراهمیت هستند؛ اما کاربرد دما و رطوبت سنج ها تنها به همین مورد منتهی نمی‌شوند؛ بلکه در صنایع گوناگون، در کارخانه‌ها و حوزه تولیدات وجود رطوبت سنج و دماسنج محیطی و انواع دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال بی‌اندازه بااهمیت است.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا کاربرد دماسنج و رطوبت‌سنج دیجیتالی را به طور مفصل بررسی کنیم و اطلاعات مفیدی را در این زمینه با شما به اشتراک بگذاریم.همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه رطوبت سنج جامدات مراجعه کنید.


دما و رطوبت سنج دیجیتالی چیست؟


در ادامه با رطوبت سنج و دماسنج محیطی آشنا شوید. دما و رطوبت دو تا از پارامترهای مهم برای هر محیطی به شمار می‌روند که اندازه‌گیری آن‌ها به‌خصوص در حوزه پزشکی، انبارداری، گلخانه و.... از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باتوجه‌به اینکه کشور ما یک کشور چهارفصل است و در طول سال با تغییر فصل‌ها میزان تابش نور خورشید هم تغییر می‌کند و به دنبال آن دما و رطوبت مدام در حال تغییر است، نیاز به دما و رطوبت سنج ها و از جمله‌ی آنها دما و رطوبت سنج دیجیتال وجود دارد.


انواع دما و رطوبت سنج ها

دما و رطوبت سنج ها دو وسیله متفاوت هستند. رطوبت سنج همان‌طور که از نام آن مشخص است وسیله‌ای برای اندازه‌گیری میزان نم و رطوبت است که تقریباً از لوازم مدرن به شمار می‌رود و خیلی انواع مختلفی ندارد و بیشتر هم به‌عنوان رطوبت‌سنج جامدات شناخته شده؛ اما دماسنج‌ها چندین مدل مختلف دارند که در ادامه انواع آن‌ها را برای شما معرفی خواهیم کرد.برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه فشار سنج دیجیتال بپردازید.


ترمومتر پزشکی

ترمومتر یا دماسنج پزشکی وسیله‌ای است که به‌واسطه آن میزان حرارت بدن افراد را اندازه‌گیری می‌کنند.


پیرومتر یا ترموالکتریک

ترموالکتریک نوع دیگری از انواع دما و رطوبت سنج هاست که بیشتر از آن در صنایع مختلف برای اندازه‌گیری تخصصی دما استفاده می‌شود.


دماسنج ترموکوپل

این مدل از دماسنج معمولاً در داخل وسایلی مانند کتری برقی و سایر لوازم برقی مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته هدف از وجود ترموکوبل‌ها تنها اندازه‌گیری میزان دما نیست؛ بلکه لوازم برقی طوری طراحی شده‌اند که به‌وسیله این دماسنج به روش اتوماتیک کار می‌کنند.


دماسنج الکلی یا جیوه‌ای

تقریباً تمام افراد یا این مدل دماسنج‌ها آشنایی دارند و برای یکبار هم که شده از آن استفاده کرده‌ و می‌دانند بیشتر در اندازه‌گیری دمای محیط‌های معمولی کاربرد دارد و به رطوبت سنج و دماسنج محیطی معروف هستند.


دماسنج لیزری


این مدل از دماسنج نیز کاربردی مشابه با دماسنج پزشکی دارد و از فاصله دورتر نسبت به سایر انواع دماسنج‌ها امکان بررسی و اندازه‌گیری دما را دارد و از انواع دما و رطوبت سنج دیجیتال محسوب می‌شود. دماسنج‌هایی که در دوران کرونا به‌واسطه آن در مکان‌های مختلف افراد را تب‌سنجی می‌کردند از نوع لیزری بوده است.


دماسنج دیجیتالی

یکی از انواع دما و رطوبت سنج های بسیار پیشرفته است که کارکردن با آن بسیار ساده بوده و در کمترین زمان ممکن دمای موردنظر شما را اندازه‌گیری می‌کند. این دماسنج اغلب در صنایع، کارخانه‌ها، گلخانه‌ها، بیمارستان‌ها و... مورداستفاده قرار می‌گیرد.


کارکرد دماسنج و رطوبت سنج دیجیتالی

همان‌طور که بالاتر به آن اشاره کردیم، انواع مختلفی از دما و رطوبت سنج ها وجود دارند که هرکدام از آن‌ها کاربرد خاص خودش را داشته و برای منظور خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما از میان تمام انواع دما و رطوبت سنج ها نام‌برده، دما و رطوبت سنج دیجیتال کاربرد بیشتری داشته و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرن.

این استفاده بیشتر و گسترده‌تر دما و رطوبت سنج دیجیتال به چند دلیل اتفاق می‌افتد که در ادامه این دلایل را برای شما شرح خواهیم داد.

ویکی سنجش مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز ضخامت سنج دیجیتال را در اختیار شما قرار دهد.

استفاده آسان

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده گسترده از دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال راحتی کار با آن‌ها است. دما و رطوبت سنج دیجیتال همان‌طور که از نامش مشخص است به‌صورت دیجیتالی و خودکار کار می‌کند و نیازی نیست برای هر بار اندازه‌گیری دما و رطوبت شما بخواهید کار خاصی انجام دهید. این ویژگی به‌خصوص برای استفاده از دما و رطوبت سنج دیجیتال در مکان‌های صنعتی یا گلخانه‌ها که مساحت زیادی دارند و نیاز به تعداد زیادی از رطوبت سنج و دماسنج محیطی وجود دارد، بیشتر خودش را نمایان می‌کند.


کاربردهای دما و رطوبت سنج دیجیتال


از دیگر دلایلی که دما و رطوبت سنج دیجیتال را بسیار محبوب ساخته و میزان استفاده از آن را افزایش داده است، کاربردهای متنوع آن است. یعنی اگر شما بخواهید دمای بدن یک فرد را اندازه‌گیری کنید، بخواهید دما و رطوبت در یک کارخانه را مشخص کنید، اگر بخواهید دمای اجسام مختلف را اندازه بگیرید یا هرگونه استفاده دیگری که مدنظر دارید را به‌راحتی می‌توانید با دما و رطوبت سنج دیجیتال انجام دهید.


دقت بالا

مهم‌ترین چیزی که در چنین دستگاه‌هایی اهمیت دارد، میزان دقت آن‌هاست. دماسنج‌های الکلی، جیوه‌ای یا حتی ترموکوپل‌ها دقتشان خیلی زیاد نیست و درصد خطای آن‌ها بیشتر است؛ اما در دما و رطوبت سنج دیجیتال کمترین میزان خطا را شاهد خواهید بود.


ویژگی‌ دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال

برای خرید یک دماسنج یا رطوبت سنج دیجیتالی خوب باید یک‌سری مشخصه‌ها و ویژگی‌های خاصی را مدنظر قرار دهید و خریدتان را مطابق با همان ویژگی‌ها انجام دهید. اهمیت وجود این ویژگی‌ها در دماسنج و رطوبت‌های دیجیتالی نسبت به سایر مدل‌ها به دلیل حساسیت و کاربردهای ویژه‌تری که دارند بیشتر هم است. در ادامه ویژگی‌هایی که باید برای خرید این دستگاه‌ها به آن‌ها توجه کنید را بازگو خواهیم کرد.

اولین چیزی که دررابطه‌با خرید یک دستگاه دماسنج یا رطوبت سنج دیجیتال باید به آن توجه کنید، کارایی و سرعت عمل آن است. معمولاً هرکدام از دستگاه‌های‌ دیجیتال به این شکل هستند که ممکن است ده‌ها ویژگی عجیب‌وغریب و گاهی بدون کارایی داشته باشند که در نگاه اول آن محصول را متمایز نشان دهد و افراد فکر کنند آن دستگاه کاملاً مناسب است؛ اما دقت داشته باشید که اگر دماسنج و رطوبت دیجیتالی موردنظر شما نتواند در کمترین زمان ممکن عدد دقیق دما و رطوبت را نشان دهد هیچ ارزشی نخواهد داشت و فقط هزینه اضافی به شما تحمیل خواهد کرد.

در حالت عادی یک دماسنج و رطوبت دیجیتال خوب در زمان حداکثر 10 ثانیه باید عدد دقیق دما و رطوبت را به شما نشان دهد.

نکته دیگری که درباره کارایی وجود دارد این است که شما باید دقت کنید تا باتوجه‌به نوع استفاده‌ای که دارید بهترین نوع دستگاه را خریداری کنید. برای مثال اگر لازم است دمای موردنظر شما به چند واحد مختلف اندازه‌گیری شود؛ حتماً این مورد را در خرید دستگاه لحاظ کنید.

یا اگر محیطی که قرار است دماسنج و رطوبت‌سنج را در آن استفاده کنید با کاهش و افزایش ناگهانی دما امکان وقوع حادثه‌ای وجود دارد؛ دستگاه مدنظر شما حتماً مجهز به سنسورهای هشداردهنده ایمنی باشد.

نکته دومی که باید حتماً به آن توجه داشته باشید، جنس بدنه دستگاه است. این ویژگی به‌خصوص اگر بخواهید از دستگاه در مکان‌های خاص مثل گلخانه، آزمایشگاه یا مکان‌های مرطوب استفاده کنید اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند.

تمام دستگاه‌های دیجیتالی به‌صورت شارژی طراحی شده‌اند و باید پس از هر بار اتمام باطری‌شان مجدداً شارژ شوند. البته این مورد معمولاً جزو مزایای دستگاه دماسنج و رطوبت‌سنج دیجیتالی به شما می‌رود؛ چراکه دیگر لازم نیست مدام در حال تعویض باطری باشید؛ اما باید دقت کنید تا دستگاه شما بتواند تا مدت‌زمان قابل قبولی شارژ را نگه دارد و باطری سالمی نیز داشته باشد.اگر به دنیال کسب اطلاعات و یا خرید غبار سنج هستید میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.


نگهداری از دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال

هیچ‌کس دوست ندارد وسایل و لوازمی را که خریداری می‌کند زود خراب شود و مجبور شود دوباره برای داشتن آن وسایل هزینه کند. بحث ماندگاری محصولات به دو عامل بستگی دارد. یکی کیفیت متریال استفاده شده در ساخت آن محصول و نحوه ساخت آن و دیگری نحوه نگهداری از محصول.

اگر شما بهترین و باکیفیت‌ترین دما و رطوبت سنج ها را هم تهیه کنید؛ اما به‌خوبی از آن نگهداری نکنید، واضح است که مدت‌زمان زیادی نمی‌توانید از آن استفاده کنید. این موضوع مخصوصاً برای محصولات دیجیتال از اهمیت بیشتری هم برخوردار است و دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال هم مستثنی از این موضوع نیست.

برای آنکه بتوانید از دماسنج و رطوبت سنج دیجیتالی‌تان تا سال‌های طولانی استفاده کنید، باید حتماً توجه کنید که رطوبت سنج و دماسنج محیطی را کجا و چطور نصب می‌کنید. معمولاً روش مناسب برای نصب رطوبت سنج و دماسنج محیطی در راهنمای آن‌ها درج شده است که با مطالعه آن می‌توانید به‌راحتی دستگاهتان را نصب کنید.

قبل از نصب رطوبت سنج و دماسنج محیطی باید بهترین محل را برای نصب‌کردنش پیدا کنید. بهترین مکان برای نصب دماسنج و رطوبت‌سنج دیجیتالی جایی است که بتواند دستگاه را از ضربه و افتادن حفظ کند و همچنین مکان نفوذ آب به داخل رطوبت سنج و دماسنج محیطی و قطعات الکترونیکش وجود نداشته باشد.

علاوه بر نکات گفته شده شارژکردن به‌موقع و به‌اندازه رطوبت سنج و دماسنج محیطی نیز تأثیر زیادی در سالم ماندن و طول عمر بیشتر باطری آن دارد.



خرید دماسنج و رطوبت سنج دیجیتال

اگر همین حالا به یک مغازه بروید یا حتی در اینترنت برای خرید دماسنج و رطوبت سنج دیجیتالی سرچ کنید هزاران سایت و برند مختلف را خواهید دید که انواع دستگاه‌های رطوبت سنج و دماسنج محیطی را در طیف گوناگونی از قیمت‌ها خواهند داشت؛ اما چطور باید از میان این‌همه برندهای گوناگون بهترین برند را تشخیص داد؟

متأسفانه، مشکلی که وجود دارد این است که در کشور ما برندهای خوب زیادی وجود دارند که محصولاتی باکیفیت و تضمینی می‌سازند و به فروش می‌رسانند؛ اما تعداد زیادی از افراد سودجو نیز وجود دارند که با کپی‌کردن برندهای خوب و معتبر محصولاتی بسیار بی‌کیفیت و نامناسب را در قالب محصولات برندهای خوب عرضه کرده و به فروش می‌رسانند.

به همین علت هم قصد داریم تا یکی از برندهای بسیار خوب و معتبر در زمینه محصولات متنوع کارگاهی، خانگی و صنعتی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید به خیالی آسوده محصولات مورد نظرتان را خریداری کنید.

برند ویکی سنجش با بیش از 15 سال تجربه کاری موفق در زمینه خرید و پخش ابزارآلات یکی از برندهای مطرح در این زمینه است که انواع مختلفی از محصولات را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در اختیار شما می‌گذارد.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت ویکی سنجش انواع مختلف محصولات و ویژگی‌های آن‌ها را مشاهده کرده و محصولات مورد نیازتان را خریداری کنید.


وجود یک عدد دماسنج در هر خانه‌ و مکانی ضروری است. چراکه احتمال دارد در مواقع ضروری به آن نیاز پیدا کنید یا حداقل مزیت وجود چنین دستگاهی این است که دما و رطوبت مکان‌ها را تحت کنترل دارد و به شما کمک می‌کند این دو پارامتر را در بازه مناسبی قرار ‌دهید.

اگر شما قصد خرید دما و رطوبت سنج ها را دارید قبل از هر چیزی نیازتان را بشناسید و باتوجه‌به نیازتان رطوبت سنج و دماسنج محیطی را تهیه کنید. همچنین فراموش نکنید که خرید دماسنج و رطوبت‌سنج دیجیتال کار چندان آسانی هم نیست و نکات مربوط به خودش را دارد. پس حتماً قبل از خرید نکاتی را که باید رعایت کنید را مطالعه کرده و در آخر از برندهای معتبر و شناخته شده برای تهیه دستگاه استفاده کنید تا ناچار به هزینه مجدد نشوید.


جهت خرید و استعلام قیمت محصولات با ما در ارتباط باشید