دستگاه نشت یاب

دستگاه نشت یاب گاز

دستگاه نشت یاب گاز که به آن آشکار ساز گاز هم می‌گویند وسیله‌ای است که وجود گاز را تشخیص می‌دهد و در حقیقت به عنوان یک دستگاه ایمنی عمل می‌کند.

آشکارسازهای گاز را می‌توان برای تشخیص گازهای قابل احتراق، قابل اشتعال، سمی و همچنین کاهش اکسیژن استفاده کرد. این نوع دستگاه ایمنی به‌طور وسیعی در صنایع مختلف استفاده می‌شود و می‌توان آن را در مکان‌هایی مانند سکوهای نفتی برای نظارت بر فرآیندهای تولید و فناوری‌های نوظهور مانند فتوولتائیک یافت. این دستگاه‌ها همچنین ممکن است در شغل‌هایی مثل آتش نشانی استفاده شوند.همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه ترمومتر لیزری مراجعه کنید.




برخی از دستگاه‌های نشت یاب گاز پرتابل هستند و می‌توانید از آنها برای پیدا کردن نشت در منزل یا محل کار استفاده کنید. شما می‌توانید خرید این دستگاه‌ها را از ویکی سنجش انجام دهید.

تشخیص نشت معمولا فرآیند شناسایی نشت گاز توسط حسگرها است. علاوه بر این، شناسایی بصری گاز را نیز می‌توان با استفاده از یک دوربین حرارتی انجام داد. این سنسورها معمولاً از یک هشدار صوتی استفاده می‌کنند تا در صورت شناسایی گاز خطرناک، به افراد هشدار دهند. سنسورهای گاز الکتروشیمیایی و حسگرهای اکسید فلزی نیمه هادی (MOS) در این دستگاه‌های استفاده می‌شوند. اخیراً سنسورهای تصویربرداری مادون قرمز نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همه این حسگرها برای طیف گسترده‌ای از کاربردها استفاده می‌شوند و می‌توانند در کارخانه‌های صنعتی، پالایشگاه‌ها، صنایع تولید دارو، تاسیسات بخور، کارخانه‌های خمیر کاغذ، تاسیسات هواپیما و کشتی سازی، تاسیسات تصفیه فاضلاب، وسایل نقلیه و حتی داخل منزل یافت شوند.

در اینجا انواع دستگاه نشت یاب گاز را معرفی می‌کنیم.



انواع دستگاه نشت یاب

آشکارسازهای گاز را می‌توان با توجه به مکانیسم عمل (نیمه‌رساناها، اکسیداسیون، کاتالیزوری، فوتویونیزاسیون، مادون قرمز و غیره) طبقه‌بندی کرد. دستگاه نشت یاب گاز به دو شکل اصلی یافت می‌شوند: دستگاه‌های قابل حمل و آشکارسازهای گاز ثابت.

آشکارسازهای قابل حمل برای نظارت بر اتمسفر اطراف پرسنل در حال کار استفاده می‌شود و به صورت دستی یا روی لباس یا روی کمربند به کار برده می‌شوند. این آشکارسازها معمولاً با باتری کار می‌کنند. آنها هشدارها را از طریق سیگنال‌های شنیداری و قابل مشاهده، مانند چراغ‌های چشمک‌زن، هنگامی که سطوح خطرناک گاز شناسایی می‌شوند، منتقل می‌کنند.

دستگاه نشت یاب گاز نوع ثابت ممکن است برای تشخیص یک یا چند نوع گاز به طور همزمان استفاده شوند. این آشکارسازها معمولاً در نزدیکی منطقه‌ای که یک فرآید خاص در آنجا صورت می‌گیرد مثل یک کارخانه یا اتاق کنترل، یا منطقه‌ای که باید از نظر ایمنی برای استفاده مناسب باشد، مانند اتاق خواب نصب می‌شوند.برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه لوکس متر بپردازید.



نشت یاب گاز الکتروشیمیایی

آشکارسازهای گاز الکتروشیمیایی به گازها اجازه می‌دهند تا از طریق یک غشای متخلخل به داخل یک الکترود وارد ‌شوند. این گازها در آنجا از نظر شیمیایی اکسید و یا احیا می‌شوند و جریان الکتریکی تولید می‌کنند. مقدار جریان تولید‌شده بر اساس میزان اکسید‌شدن گاز در الکترود تعیین می‌شود و نشان‌دهنده غلظت گاز است. سازندگان می‌توانند آشکارسازهای گاز الکتروشیمیایی را با تغییر ویژگی‌های غشاء متخلخل سفارشی کنند تا امکان تشخیص محدوده غلظت گاز معینی را فراهم کنند. همچنین، از آنجایی که این غشاءِ متخلل یک مانع فیزیکی/مکانیکی است، این دستگاه‌های نشت یاب گاز نسبت به سایر فناوری‌های آشکارساز به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند.

با این حال، سنسورها در معرض عناصر خورنده یا آلودگی شیمیایی هستند و ممکن است تنها 1-2 سال دوام بیاورند. آشکارسازهای گاز الکتروشیمیایی در محیط‌های متنوعی مانند پالایشگاه‌ها، توربین‌های گاز، کارخانه‌های شیمیایی، تاسیسات ذخیره‌سازی گاز زیرزمینی و غیره استفاده می‌شوند.

ویکی سنجش مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز صوت سنج را در اختیار شما قرار دهد.



مهره کاتالیزوری

سنسورهای مهره کاتالیزوری (پلی استور) معمولاً برای اندازه‌گیری گازهای قابل احتراق استفاده می‌شوند که وقتی غلظت‌ها بین حد انفجار پایین (LEL) و حد انفجار بالایی (UEL) باشد، خطر احتراق ایجاد می‌کنند. مهره‌های فعال و مرجع که دارای سیم‌پیچ‌های پلاتین هستند که روی بازوهای مخالف مدار پل وتستون (Wheatstone bridge circuit ) قرار دارند و به صورت الکتریکی تا چند صد درجه سانتی‌گراد گرم می‌شوند.

این مهره فعال حاوی یک کاتالیزور است که به ترکیبات قابل احتراق اجازه اکسید‌شدن می‌دهد و در نتیجه مهره را حتی بیشتر گرم می‌کند و مقاومت الکتریکی آن را تغییر می‌دهد. اختلاف ولتاژ حاصل بین مهره‌های فعال و غیرفعال متناسب با غلظت گازها و بخارات قابل احتراق ایجاد می‌شود. گاز نمونه‌برداری شده از طریق یک فریت فلزی متخلخل وارد حسگر می‌شود.

پلیستورها تقریبا همه گازهای قابل احتراق را اندازه‌گیری می‌کنند، اما نسبت به مولکول‌های کوچک‌تر که سریع‌تر در سینتر پخش می‌شوند، حساس‌تر هستند. محدوده غلظت قابل اندازه‌گیری معمولاً از چند صد پی‌پی‌ام تا چند درصد حجمی است. این نوع دستگاه‌های نشت یاب ارزان و قوی هستند، اما نقطعه ضعف آنها این است که برای عملکرد به حداقل چند درصد اکسیژن در جو نیاز دارند و می‌توانند توسط ترکیباتی مانند سیلیکون‌ها، اسیدهای معدنی، ترکیبات آلی کلردار و ترکیبات گوگرد مهار شوند.



فوتویونیزاسیون (Photoionization)

دستگاه نشت یاب گاز فوتویونیزاسیون (PID) از یک لامپ UV با انرژی فوتون بالا برای یونیزه‌کردن مواد شیمیایی در گاز نمونه استفاده می‌کند. اگر ترکیب دارای انرژی یونیزاسیون کمتر از فوتون‌های لامپ باشد، یک الکترون آزاد می‌شود و جریان حاصل از آن با غلظت گازی که سبب آزاد شدن الکترون شده است مناسب است.

انرژی فوتون‌های معمول لامپ 10.0 eV، 10.6 eV و 11.7 eV می‌باشند. لامپ استانداردِ 10.6 ولت، برای سال‌ها کار می‌کند، در حالی که لامپ 11.7 ولت معمولاً فقط چند ماه دوام می‌آورد و تنها زمانی استفاده می‌شود که گزینه دیگری در دسترس نباشد.

طیف وسیعی از گازها را می‌توان در سطوحی از چند قسمت در میلیارد (ppb) تا چندین هزار قسمت در میلیون (ppm) با استفاده از این دستگاه نشت یاب گاز شناسایی کرد.

این دستگاه‌ها هیچ پاسخی به اجزای استاندارد هوا یا اسیدهای معدنی نمی‌دهند. مزایای عمده PIDها حساسیت عالی و سادگی استفاده از آنهاست. محدودیت اصلی این نوع دستگاه نشت یاب گاز این است که اندازه‌گیری‌ها، مختص ترکیب نیستند.

PID های ثابت، دستی و مینیاتوری برای اتصال به لباس به‌طور گسترده برای نظارت بر بهداشت در صنعت و محیط زیست استفاده می‌شوند.اگر به دنیال کسب اطلاعات و یا خرید نیرو سنج هستید میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.



دستگاه نشت ‌یاب مادون قرمز

حسگرهای نقطه‌ای مادون قرمز (IR) از تابش عبوری نور مادون قرمز از حجم مشخصی از گاز استفاده می‌کنند. انرژی حاصل از پرتو بسته به خواص گاز، در طول موج‌های خاصی جذب می‌شود. به عنوان مثال، مونوکسید کربن طول موج‌های حدود 4.2-4.5 میکرومتر را جذب می‌کند. انرژی در این طول موج با طول موج خارج از محدوده جذب مقایسه می‌شود. تفاوت انرژی بین این دو طول موج، متناسب با غلظت گاز موجود است.

این نوع دستگاه نشت یاب از جهاتی بر دیگر دستگاه‌ها برتری دارد، زیرا برای تشخیص گاز نیازی به قراردادن دستگاه آشکارساز در داخل گاز نیست و می‌توان از آن برای سنجش از راه دور نیز استفاده کرد. حسگرهای نقطه مادون قرمز را می‌توان برای تشخیص هیدروکربن‌ها و دیگر گازهای فعال مادون قرمز مانند بخارآب و دی‌اکسید کربن هم استفاده کرد. دستگاه نشت یاب گاز مجهز به مادون قرمز معمولاً در تاسیسات تصفیه فاضلاب، پالایشگاه‌ها، توربین‌های گاز، کارخانه‌های شیمیایی و سایر تأسیساتی که گازهای قابل اشتعال تولید می‌کنند یافت می‌شود.



تصویربرداری مادون قرمز

نشت یاب‌های تصویربرداری مادون قرمز، شامل دو نوع فعال و غیرفعال هستند. در انواع فعال، سنسورهای تصویربرداری مادون قرمز معمولاً یک اشعه لیزر را در تمام میدان دید گسل می‌دهند. در صورتی که گاز در آن محوطه باشد میزان جذب نور توسط آن را اندازه‌گیری کرده و به شکل تصویر نشان می‌دهند.

انواع غیر فعال تغییرات طیفی را در هر پیکسل در یک تصویر اندازه‌گیری می‌کنند و به دنبال نشانه‌های طیفی خاصی هستند که حضور گازهای هدف را نشان می‌دهند. انواع ترکیباتی که می‌توان توسط نشت یاب گاز مادون قرمز از آنها تصویربرداری کرد شامل ترکیباتی هستند که با آشکارسازهای نقطه مادون قرمز هم قابل تشخیص هستند، با این حال تصویربرداری از آنها در شناسایی منبع گاز مفید است.



دستگاه نشت یاب گاز نیمه هادی

حسگرهای نیمه هادی که به عنوان حسگرهای اکسید فلزی-نیمه هادی (MOS) نیز شناخته می‌شوند، گازها را با یک واکنش شیمیایی که در تماس مستقیم گاز با حسگر رخ می‌دهد، تشخیص می‌دهند. دی اکسید قلع رایج‌ترین ماده‌ای است که در حسگرهای نیمه هادی استفاده می‌شود و مقاومت الکتریکی در حسگر هنگام تماس با گاز کاهش می‌یابد. مقاومت دی اکسید قلع معمولاً حدود 50 کیلو اهم در هوا است، اما در حضور 1 درصد متان می‌تواند به حدود 3.5 کیلو اهم کاهش یابد. این تغییر در مقاومت برای محاسبه غلظت گاز استفاده می شود. سنسورهای نیمه هادی معمولاً برای تشخیص هیدروژن، اکسیژن، بخار الکل و گازهای مضر مانند مونوکسید کربن استفاده می شوند.

مطلب پیشنهادی: سختی سنج دیجیتال فلزات



دستگاه نشت یاب گاز اولتراسونیک

آشکارسازهای نشت گاز اولتراسونیک به خودی خود آشکارساز گاز نیستند. آنها تشعشعات صوتی ایجاد شده را هنگامی که گاز تحت فشار در یک منطقه کم فشار از طریق یک روزنه کوچک (نشتی) بیرون می‌آید، تشخیص می دهند.



دستگاه نشت یاب گاز هولوگرافیک

حسگرهای گاز هولوگرافیک از بازتاب نور برای تشخیص تغییرات در یک ماتریس فیلم پلیمری حاوی هولوگرام استفاده می‌کنند. از آنجایی که هولوگرام‌ها نور را در طول موج‌های خاصی منعکس می‌کنند، تغییر در ترکیب آنها می‌تواند بازتابی رنگارنگ ایجاد کند که نشان‌دهنده حضور یک مولکول گاز است. با این حال، حسگرهای هولوگرافیک به منابع روشنایی مانند نور سفید یا لیزر و مشاهده‌گر یا آشکارساز CCD نیاز دارند.



دستگاه نشت یاب گاز یک دستگاه ایمنی است که برای برای تشخیص مولکول‌های گاز در محیط استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند و در صنایع مختلف و حتی در منازل استفاده می‌شوند.


جهت خرید و استعلام قیمت محصولات با ما در ارتباط باشید